Wij helpen je graag verder!

Wil je backoffice dienstverlening op maat? En volledige controle en 24/7 inzicht via jouw eigen online omgeving. Wij geven persoonlijk en vrijblijvend advies. 038 - 303 16 63 info@recruitmentbackoffice.nl Ir. B.P.G. van Diggelenkade 11
8267 AC Kampen

Contactformulier

Privacyverklaring lezen

Recruitment Backoffice

Recruitment Backoffice is dé specialist op het gebied van payrolling

  • Home
  • Onze dienstverlening
    • Salarisadministratie
    • Uw Backoffice uitbesteden
    • Bemiddeling met ZZP’ers
    • Backoffice voor uitzendbureaus
    • Hulp bij eigen uitzendbureau
  • Over ons
    • Ons team
    • Werken bij
  • Tarieven
    • Vrijblijvende offerte
    • De overstapservice van Recruitment Backoffice
  • Nieuws
  • RBD
  • Direct contact
Home / Nieuws / Werk in tijden van onzekerheid: de toekomst van flex

Werk in tijden van onzekerheid: de toekomst van flex

Ondanks dat ondernemers aarzelen om te werken met flexibel personeel, door de snelle veranderende wet- en regelgeving en financiële onduidelijkheid, groeit de flexibele schil in veel ondernemingen! Zeker 1 op de 3 werknemers werkt in de flexibele schil van ondernemingen: dat zijn bijna DRIE MILJOEN MENSEN.

Dit kan spanning opleveren voor het eigen personeel, dat flexkrachten ziet komen maar ook ziet gaan: wordt mijn baan straks ook flex, word ik straks te duur, blijf ik zitten in mijn saaie routinewerk waar flexkrachten de interessante klussen krijgen en wie zijn nou mijn collega’s?

Naast dat dit spanningen intern oplevert, bezorgt het jou als ondernemer ook veel irritatie. Je wordt stapelgek van recruiters die menen je ‘hires te laten risen’, je ‘employer brand te securen’ en de verwachtingen van ‘new jobs te managen’. Met deze teksten hopen ze jou te verleiden om met deze trendy detacheerders in zee te gaan. Maar hoe scheid je nou het kaf van het koren en hoe behartig jij jouw bedrijfsbelang in de commercieel vermoeiende jungle van flexwerk?

Flexwerk

Waarom zou je als ondernemer kiezen voor flexkrachten? Dit is iets wat de corona-pandemie ons meer dan ooit heeft laten zien: wendbaarheid. Door het creëren van een flexibele schil zorg je als onderneming ervoor dat je snel kunt reageren op gebeurtenissen van buitenaf. Een stijgende of afnemende vraag, seizoensgebonden werk of zoals nu een pandemie.

Daarnaast is flexibel personeel kostenbesparend doordat je verzekerd bent voor onder andere ziekte en kun je vaak uit het scholingsfonds van de uitzendonderneming een opleiding of cursus financieren. Ook hoeft ontslag niet via de kantonrechter te verlopen waardoor je tijd en kosten bespaart. Je financiële risico’s worden met flexibel personeel geminimaliseerd waarbij de kwaliteit er juist op vooruit gaat. Gespecialiseerde bureaus hebben namelijk, in tegenstelling tot de gemiddelde ondernemer, wél de capaciteit, kennis en tijd om kwalitatief en passend personeel voor jou te vinden.

Ook passen arbeidskrachten goed in de verschillende fases van je bedrijf, omdat je ze voor een bepaald doel hebt ingeschakeld zonder dat zij daarin ballast uit het verleden meenemen. Deze frisse blik zorgt ervoor dat je vooruit kunt kijken in jouw onderneming.

Toekomst van flexwerk

De algemeen verbindend verklaarde CAO voor Uitzendkrachten (ABU/NBBU) loopt tot en met 31 mei 2021. De onderhandelingen zijn nog in volle gang maar het lijkt erop dat flexwerk minder flex wordt. Waar je voorheen als uitzendkracht na 78 weken op basis van een overeenkomst met of zonder uitzendbeding werkte voordat je een contract voor bepaalde tijd kreeg, lijkt dit verkort te worden naar 52 weken. En de bepaalde tijdscontracten gaan van maximaal vier jaar naar drie jaar.
Eén jaar volledige flexibel en daarna nog vier bepaalde tijdscontracten gedurende drie jaar (terwijl jij als ondernemer in totaal slechts drie contracten gedurende maximaal drie jaar mag verstrekken) voor je over moet naar een vast contract. Dat lijkt toch nog aardig flexibel?

Dat is het ook!

Met de hulp van Younger en Kearns deel ik de 2 belangrijkste regels als het gaat over het in huis halen van flexibel personeel:

1. Maak de visie op flexibel werkelijk duidelijk. Wat wil je met flexibel personeel? Wil je hen alleen inzetten bij piekdrukte of ziekte of wil je een onderdeel van je onderneming permanent laten uitvoeren door flexibel personeel. Bedenk waar ze wel en niet aan mee doen, zoals bedrijfsuitjes en opleidingen. Wat is de reden van het inzetten van flexibel personeel? Is dit een kostenbesparing of heb je regelmatig nieuwe kennis en ervaring nodig die je met flexibel personeel wilt inzetten. Betrek je vaste personeel in deze visie zodat zij zich onderdeel voelen van de strategie en niet hoeven in te zitten over hun toekomst bij jouw onderneming.

2. Flexkrachten zijn ook jouw medewerkers. Evenals je jouw eigen personeel inwerkt en hen meeneemt in de bedrijfscultuur, is het belangrijk om flexkrachten ook zo te introduceren. Zo voorkom je dat zij dezelfde fouten maken als vast personeel en stimuleer je professionaliteit en daarmee het vertrouwen tussen de vaste en de flexibele schil. Zodra jij als ondernemer je flexibele mensen ziet als jouw medewerkers, gaat je vaste personeel dit ook zien en daarnaar handelen. Alleen op deze manier kunnen leidinggevenden een goed samenwerkend team laten ontstaan van professionals die in onderlinge overeenstemming voor het beoogde resultaat kunnen zorgen.

Weten hoe flexibel personeel in jouw organisatie past? Neem contact met ons op!

Certificeringen

Onze dienstverlening is ABU, NEN 4400-1 en VCU gecertificeerd.

ABU certificering NEN 4400-1 certificeringVCU certificering

Gedragsregels en VG-voorschriften

Volg ons

Spacer

Snel naar

  • Backoffice dienstverlening
  • Backoffice uitbesteden
  • Backoffice uitzendbureau uitbesteden
  • Wat zijn backoffice werkzaamheden?
  • ZZP-bemiddeling
  • Administratie uitzendbureau uitbesteden
  • Salarisadministratie uitbesteden
  • Eigen uitzendbureau beginnen
  • Eigen uitzendbureau starten
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
  • Privacystatement

Adresgegevens

Ir. B.P.G. van Diggelenkade 11
8267 AC Kampen
038 303 16 63
info@recruitmentbackoffice.nl

Recruitment Backoffice
KvK 61832944
BTW NL85 4507 966B 01